Lättläst

Myndigheten FXM arbetar för Sveriges försvar

Sverige har ett försvar för att kunna försvara sig om det blir krig.

Försvaret gör andra saker också.
Det bevakar Sveriges gränser.
Försvaret kan även hjälpa till om det blir
översvämningar, skogsbränder eller storm.
Sverige har länge haft fabriker som gjort
material till Sveriges försvar.

Men Sveriges försvar behöver inte allt det som
fabrikerna tillverkar.
Sverige vill ändå att fabrikerna ska kunna fortsätta
tillverka produkter åt försvaret.

Ett sätt att behålla fabrikerna med deras
kunskaper och produkter i Sverige

är att sälja produkterna också till andra länder.

Priset kan bli lägre om fler länder
samarbetar och köper samma sorts saker.
Då kan Sveriges försvar spara pengar.
FXM hjälper företag som gör
produkter åt det svenska försvaret att
sälja dem till andra länder också.

FXM är inte ett företag.
FXM är en myndighet.
Regeringen har bestämt vad FXM ska arbeta med.

Det här gör FXM

FXM ger stöd till små och stora svenska företag som
tillverkar produkter åt det svenska försvaret.
FXM hjälper företagen att sälja sina
produkter till andra länder.
FXM kan låta företagen visa upp eller prova
nya produkter med hjälp av försvaret.

FXM hjälper bara företag
om det är bra för Sveriges försvar.

FXM ska också tala för Sverige
när Sverige gör affärer med andra länder.

FXM är en ny myndighet



FXM är en ny myndighet 

som började arbeta i augusti år 2010.
Bokstäverna FXM är en förkortning
för Försvarsexportmyndigheten.

Det arbete som FXM ska göra gjorde förut
flera olika myndigheter.



Nu när bara en enda myndighet är ansvarig

blir det lättare för de svenska företag som
myndigheten ger stöd åt.

De vet vem som kan hjälpa dem.
FXM får hjälp av Försvaret och andra myndigheter.
Det blir också lättare för andra länder att arbeta med Sverige.
Det är fortfarande myndigheten Inspektionen för strategiska produkter, ISP, 

som granskar och kontrollerar försvarsexporten i Sverige.

Om du har frågor som du inte fått svar på 
kan du alltid höra av dig till oss.
E-post skickar du till: registrator@fxm.se

Här finns vi

FXM – Försvarsexportmyndigheten
Postadress: Box 56081
102 17 Stockholm
Besöksadress: Östermalmsgatan 87 C

Telefonnummer: 08-587133 00
Faxnummer: 08-661 84 00
E-post: registrator@fxm.se
Receptionen är öppen
måndagar till fredagar mellan klockan 08 och 17.